Åk kort, åk som en norrlänning

Jag har lite svårt att förstå landsbygdsperspektivet på en sänkning av drivmedelsskatten med en krona litern. Det är ju Stockholmarna som vinner mest på det. Inte så mycket, men mest i vilket fall, eftersom det är Stockholmarna som kör längst och verkar vara mest i behov av bil. Det är i och för sig ingen jätteskillnad på körsträckor länen emellan och en sänkning av en krona litern på bensin och diesel ger i runda slängar ett utökat ekonomiskt utrymme på 50-60 kr/ månaden. Alltså ungefär en halv pizza eller ytterligare 6-8 mils körning per månad.
Jag kan lova att problemet för landsbygden inte beror på att befolkningen måste avstå från att köra 6-8 mil i månaden. Problemet är en underfinansierad välfärd och ojämlik fördelning i största allmänhet.
Drivmedelsskattesänkningen och söndagsöppet systembolag är typiskt bröd- och skådespelsretorik.

Please follow and like us: